Dag 1-3 | Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Sarah Kevin - WaarBenJij.nu Dag 1-3 | Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Sarah Kevin - WaarBenJij.nu

Dag 1-3 | Beijing

Door: Sarah en kevin (samen)

Blijf op de hoogte en volg Sarah

02 April 2016 | China, Peking

Dag 1 - Beijing
Ons avontuur in Beijing zit er alweer op en zijn nu met de highspeed trein opweg naar Pingyao.
Dus even de tijd wat te schrijven over Beijing.

Bij aankomst op het vliegveld werden we netjes opgewacht door onze taxichaufeur die een bord had met onze naam erop. Hij kon weinig Engels dus het was een zwijgzame rit. Het verkeer hier is wel iets anders dan in nederland, er word amper naar verkeerslichten gekeken en iedereen probeert zich overal overal tussen te duwen en eist voorrang op, het oversteken van de weg is dan ook even opletten want groen betekent niet dat de auto's ook stoppen.

Ons hotel lag op een centrale plek met de metro om de hoek en zag er goed en leuk uit.
We waren rond 03:00 's nachts(nederlandse tijd) aangekomen dus veel geslapen hadden we niet. Daarnaast is het in het vliegtuig ook niet erg makkelijk om te slapen en was het hier 6 uur later (8:00 's ochtends). Dus om een erge jetlag in de hand te werken: niet rusten maar er meteen op uit, onze besteming "Het Zomerpaleis".

Na even kijken leek de metro het gemakkelijkst, het openbaar vervoer is hier ook goed geregeld, ze rijden vaak en het is vrij duidelijk en goedkoop! Het Zomerpaleis is eigenlijk een heel groot park met mooie chinese bouwwerken, bruggetjes en veel Chinezen, erg leuk om mee te beginnen en is erg mooi. Hier kwamen we er ook achter dat we voor sommige Chinezen erg interresant zijn en die wilden dan ook graag met ons op de foto. De ene keer maakte ze heel sneaky een foto, de andere keer kwamen ze gewoon naast je staan en begonnen ze een foto te maken of vroegen ze het.

We hadden in de avond een Kungfu Show op het programma staan, na even zoeken hadden we net op tijd het theater gevonden alleen geen tijd meer gehad om te eten, de show was te vergelijken met een musical, opzich best leuk om te zien maar doordat we beide weinig geslapen hadden vielen we meerdere keren in slaap, dit hadden we duidelijk niet op de eerste avond moeten plannen. Omdat we bekaf waren zijn we na de show maar even snel naar de McDonalds gegaan en snel naar het hotel, alleen daar aangekomen konden we weer niet slapen. Lekker zo'n jetlag...

Dag 2 - Beijing:
Deze dag wilde we de Verboden Stad gaan bekijken en het plein van de Hemelse Vrede. Met de metro waren we er zo. De Verboden stad had grote pleinen en tempels en op het einde een 'park/tuin', dit was allemaal erg mooi, maar ook erg groot en veel van hetzelfde. In de Verboden Stad zagen we een tempel hoog in de bergen waar we heen wilde, met ook een park er omheen. Hier moesten we omhoog klimmen en vanuit daar konden we helemaal over de verboden stad heen kijken, voor zover de smog het toeliet.

Toen we weer beneden kwamen stond er een riksja chauffeur die ons een rondleiding wilde geven door een oude wijk (Hutong), we wilde eigenlijk nog naar het plein van de Hemelse vrede aan de andere kant, maar dat zag er vanaf een afstand niet erg interessant uit dus besloten we met de riksja mee te gaan. Wij op onze luie reet zitten (we mochten er niet af) en hij fietsen, duwen en trekken. Het was een korte, ietwat interessante maar achteraf ook duur riksja ritje ;-) We werden afgezet bij het nieuwe Hutong gedeelte, mooi om dit verschil te zien. In de woningen van de hutongs zijn vaak geen wc's, er zijn grote openbare toiletten die er aardig schoon uitzagen en als sociale plek worden gezien: vaak is de omheining van de wc zo laag dat je elkaar op de wc kan zien zitten :p
We liepen verder waar we bij een rivier kwamen met verlichte barretjes. Het begon al donker te worden dus dat zag er erg gezellig uit. Hier hebben we ook nog in een restaurantje gegeten.

Na de rivier af te hebben gelopen was het even zoeken naar een metro, uiteindelijk een gevonden en uitgeput terug naar het hotel. Waar we weer slecht in slaap konden komen.

Dag 3 - Beijing:
Vandaag hadden we de grote muur op de planning staan en moesten we er al vroeg uit omdat de gids en de chauffeur er al op tijd zouden zijn. Na een ritje van ongeveer 2 uur waren we er en kon de tocht beginnen. Met de kabelbaan naar boven kwamen we bij de muur. Nondeju wat is dat ding lang. Kevin dacht wel dat de muur breder zou zijn. Het was fijn dat we bij een stuk waren met weinig touristen zodat we foto's konden maken van een lege muur. Sommige delen waren gerestaureerd, andere flink afgebrokkeld, zodat je ook echt de oudheid en historie zag. Na een eindje te hebben gelopen zei onze gids dat we zelf een stuk verder konden tot het hoogste punt en dat ze op ons zou wachten. Dit had ze slim bekeken want het was best een pittige klim. Veel steile stukken, zo nu en dan even spannend omdat sommige stukken zo steil waren dat je soms bang was naar beneden te glijden of door de wind eraf gewaaid te worden. Na de beklimming een welverdiende en zeker lekkere lunch gehad.

Aan onze gids hadden we gevraagd waar we o.a. lekker/goed konden eten. Ze had in het chinees wat opgeschreven dus hier begon onze speurtocht. Dit bleek moeilijker dan gedacht, we waren uiteindelijk in een goede straat en vergeleken de Chinese tekens met ons papiertje, na meerdere mensen ook gevraagd te hebben en het al laat werd besloten we er zelf maar een te kiezen. Daar was het eten ook prima alleen toen we gingen viel het toch weer duurder uit. Het visje wat we besteld hadden werd per gewicht berekend en niet per vis. Het leek dus lekker goedkoop maar werd alsnog wat duurder.
Na het eten bleek de metro helaas al gesloten, beetje shit maarja dan maar een taxi. Na even wachten en allemaal volle taxi's gezien te hebben die voorbij reden, besloten we maar vast een stuk te lopen. We kwamen langs een bushalte, misschien was dat een optie? Hmm..de kaart was in het chinees natuurlijk :(. We spraken een Chinees stel aan, wat gebrekkig Engels kon en we met mede wat handen en voeten werk duidelijk maakte waar we heen moesten. Ze spraken wat Chinees/Engels terug naar ons en naar elkaar en binnen enkele minuten zaten we al samen met hun in een bus, waar we ongeveer regelrecht voor ons hotel uitstapte en de buschauffeur geen geld wilde. Een grote meevaller en fijn zulke behulpzame Chinezen:-)

Sarah schatte het Chinese meisje rond de 15, maar ze bleek toch al 30. Strak gezicht hebben die Chinezen maar ook het formaat en de kleding speelt hier een rol :P

Nu op naar de volgende bouwsteen: Pingyao!

Ps.
Tot nu toe alleen nog maar honden en katten als huisdieren gezien i.p.v. op de bakplaat.

• 02 April 2016 - 17:56

Marja:

Wat een leuk verhaal,en wat hebben jullie al veel gedaan! Trouwens de foto's die we tot nu toe hebben gezien zijn ook kei gaaf.nog veel plezier en ik kijk nu al uit naar jullie volgende verslag.

• 02 April 2016 - 18:23

Wilma Arts:

Wat een reis erg ondernemend maar wel leuk nog veel plezier maak het niet te spannend en we volgen jullie

• 02 April 2016 - 19:44

Berry :

Wauw wat een avonturen, en zo mooi geschreven ook. Schitterende foto's. Nou, welterusten en veel plezier in Pingyao.

• 04 April 2016 - 09:31

Teasenz.nl:

Lastig communiceren. Het niveau van Engels is in Pingyao nog veel lager. Misschien kan je een appje downloaden dat heet "pleco". Erg handig, soms kan je in het engels het woord typen en dan laat je de vertaling zien.