Dag 4-5 | Pingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van Sarah Kevin - WaarBenJij.nu Dag 4-5 | Pingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van Sarah Kevin - WaarBenJij.nu

Dag 4-5 | Pingyao

Door: Sarah en Kevin

Blijf op de hoogte en volg Sarah

04 April 2016 | China, Pingyao

Pingyao, bouwsteen 2, een eeuwenoud authentiek stadje met een vierkante stadsmuur van 1,5km bij 1,5km. Na een een relaxte rit met een Highspeed trein van 4u en 4minuten (ja de treinen rijden hier netjes op tijd) werden we weer netjes opgewacht door een taxi chauffeur(dit keer een die wel een beetje engels kon).

Het hotel was erg mooi, oude gerestaureerde met mooie courtyards. Alleen tijdens het (ver)bouwen van de hotelkamers zijn ze er denk ik na het plaatsen van de wc en de wastafel achtergekomen dat de douche er ook nog in moest. Die hebben ze maar tussen de douche en de wasbak ingezet waar nog geen halve meter tussenzit en het putje onder de wasbak geplaatst (zie foto's). Wel weer wat tijdswinst, want je kan naar de wc en douche tegelijk! Daarom waarschijnlijk dat het wel een 5-sterrenhotel is. Vraag me dan wel af in welke kartonnen doos je terecht komt met een 1-sterhotel;)
Ons bed bestond uit een groot steen oppervlak met daarop een matras gelegd, maar wat lag het heerlijk!

Eerst even wat rondgekeken bij het hotel en foto's gemaakt natuurlijk en daarna hebben we in het restaurant van het hotel gegeten. De bediening was erg behulpzaam en stonden je eten met z'n drieën bijna naar binnen te kijken.

De volgende dag eerst een ontbijtje en toen de straat op. Brrr... Het was wel fris.. Maar 10 graden. Het viel meteen op dat de lucht erg verontreinigd was door smog, dit kwam doordat ze er op kolen stoken en door de velen fabrieken heeft de chauffeur ons verteld.
Het scheen dit weekend een internationale feestdag te zijn waardoor er ook veel Chinese toeristen waren. In de kleine straatjes was het dan ook erg druk. Ook hier ontglipte wij niet uit het Chinese oog.. We waren de straat nog niet in of we waren al met drie verschillende groepjes op de foto geweest, blanke mensen: DE Chinese attractie! Ook kreten als 'You are so beautiful' ontglipte ons oor niet.

Langs de kant van de straatjes waren kleine kraampjes en maakte ze verschillend soort eten. Vooral veel kraampjes met spiezen vlees op de barbeque wat erg lekker rook en er goed uitzag, maar uit angst om de volgende dag de halve dag de wc te moeten zien, deze uitdaging toch maar niet aangegaan. Zo nu en dan kwam er ook een ontzettende ranzig geur voorbij waarbij je heel even stopte met ademen tot je er voorbij was. Deze stinkende zwarte blokjes scheen gefermenteerde tofu te zijn en smaakte, naar horen zeggen, beter dan de lucht doet vermoeden.

Er waren diverse dingen om te bezichtigen zoals oude Chinese huizen met binnenplaatsen, museums en lopen over de stadsmuur. De huizen leken naar ons idee allemaal een beetje op ons hotel dus wilde we daar liever niet voor gaan betalen. Helaas moest je één 3-dagen ticket halen om al de bezienswaardigheden te kunnen zien.. We vonden het best prijzig, maar omdat we wel graag de stadsmuur wilde bewandelen toch maar twee tickets gekocht.

Eenmaal op de muur was het toch weer vrij veel van hetzelfde en aan de rand waren de huisjes niet zo heel mooi, hier hadden we toch wat meer van verwacht. Daarna ook nog wat huisjes en museums bezocht. Beide zijn we niet zo'n historieliefhebbers, dus vooral ons oog gericht om mooie kiekjes te maken. Ook op straat hebben we veel rondgeschoten met de camera, want je ziet vanalles. In de avond zijn we bij een tentje gaan eten waar ze westers eten serveerde. Op straat zagen we bijna geen westerse, maar toen we daar een voet binnen zette zaten er alleen maar blanke. Brrr... Ook even opwarmen, zo lang buiten geweest dat we het toch aardig koud hadden. Naast ons zaten een Amerikaan (Nebraska) en Colombiaan waarmee we ook even hadden gekletst. Ze woonde en werkte beide in Beijing dus konden ons ook wel wat tips geven

Na het lekker eten weer terug naar het Hotel. Op veel plekken kon je een Chinese massage krijgen. Ook in ons hotel, waarbij ze naar je kamer komen en ook nog goedkoper dan in de straatjes. Dus Sarah heeft de telefoon gepakt en een Chinese masseuse besteld. Binnen 15 minuten hoorde we ze naar onze kamer toerennen. Er werd geknepen, gegrepen, geduwd, getrokken en gevouwen, maar het was wel lekker:p
Daarna de backpack weer ingepakt en weer in het lekkere Kangbed (zo noemen ze deze stenen bedden) gekropen.
Al met al was het een mooie stad om gezien te hebben en 1 dag was voor ons dan ook precies genoeg

Op naar onze 'tussenstop' in Xi'an!

Groetjes Sarah en Kevin

• 04 April 2016 - 19:40

Marja:

Wederom een mooi verhaal en mooie foto's!

• 04 April 2016 - 19:43

Berry :

Gaaf allemaal, mooie foto's hoor.